سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون چهارسو
این وبلاگ برای اطلاع رسانی اخبار و فعالیت های کانون چهار سو و ارائه مطالب آموزشی ایجاد شده است

 

  • توسعه جهانگردی برای رشد اقتصادی و اجتماعی
    جهانگردی دارای خاصیّت ویژه‌ای است که می‌توان آن را به منزله نیروی محرک توسعه اقتصادی در تمام کشورها محسوب داشت. هیچ کشوری را نمی‌توان یافت که فاقد مواد اولیّه لازم برای توسعه جهانگردی باشد. آنچه که کشورها را از هم متمایز می‌سازد، خود به تنهایی جاذبه جهانگردی به شمار می‌رود. طرحهای جهانگردی در کشورهای در حال توسعه از طریق ارائه کمک‌های فنی و قرضه‌های مالی به طور وسیعی از طرف بیشتر سازمانهای مالی بین‌‌المللی و دفاتر تأمین‌کننده کمکهای اقتصادی و مالی جهانی مورد حمایت قرار گرفته است.
     
    آسیب‌شناسی جهانگردی از چشم انداز منتقدان
    برخی از صاحبنظران، جهانگردی بین‌المللی، را نوعی استعمار اقتصادی تلقّی می‌کنند و برخی نیز به توأم بودن جهانگردی با تو­ّرم بیش از اندازه اقتصادی تصریح می‌کنند؛ زیرا هزینه‌هایی که جهانگردان وارد شونده بر یک کشور، صَرف اقامت، پرداخت به کارکنان و همینطور خرید کالا و غذا و افرد وابسته به این صنعت می‌کنند، موجب ایجاد فشار در بازار کالاها و خدمات شده و در نتیجه سطح قیمت‌ها را بالا می‌برند. همچنین افزایش تعداد جهانگردان موجب توسعه تأسیسات مورد نیاز جهانگردان گردیده و از این طریق باعث ترقّی سریع بهای زمین و مستغّلات می‌گردد. از طرف دیگر مخالفین این امر، اشتغال در صنعت جهانگردی را موجب تنزّل حیثیّت افراد یک ملّت می دانند.
    چشم‌اندازهای مثبت به جهانگردی
    به نظر مسئولان سازمان جهانی جهانگردی، این فعالیت، به طور کلّی از نظر اجتماعی و فرهنگی آثار مثبتی دارد.
    جهانگردی، گسترش افق‌های اندیشه ساکنان کشورهای مقصد را از راه تغییر نگرش بومی و کاهش پیش‌داوری‌های با خصلت ملّی را میسّر می‌سازد. جهانگرد ی از نظر فرهنگی گسترش فرهنگ‌های منطقه‌ای، هنرهای مردمی، و گنجینه‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد.
    در حقیقت فوائد ناشی از فراگیری مهارتها، آشنایی با عقاید جدید یا نحوه و سطح زندگی جدید، لزوماً به معنای فراموش شدن نحوه زندگی سنتّی نیست که بعضی از منتقدین ذکر کرده‌اند، بلکه با نظارت و برنامه‌ریزی و چارچوب صحیح و مقرّرات آگاهانه و حفاظت از محیط زیست می‌توان حداکثر استفاده را از این صنعت برد.
    در مواردی که برنامه‌ریزیهای جهانگردی مبتنی بر مطالعات و بررسی‌های قبلی بوده است، نتیجه مطالعات غالباً نشان داده که سرمایه‌گذاران مطلع، سرمایه‌گذاری در صنعت جهانگردی را مرجّح بر سایر سرمایه گذاریها تشخیص داده‌اند.
    به طور کلّی برخی از تأثیرات مثبت جهانگردی در کشورها عبارت است از
        1) صدور کالا از طریق خرید و ره‌آوردهای جهانگردی توسط سیاحان؛
    2)  
    ایجاد خدمات مختلف برای استفاده جهانگردان؛
    3)  
    توسعه و پیشرفت انواع تأسیسات جهانگردی و صنایع وابسته؛
    4)  
    توسعه و پیشرفت آژانسهای مسافرتی؛
    5)  
    توسعه و پیشرفت وسائل حمل و نقل؛
    6)  
    استفاده از درآمد ناشی از سرمایه گذاریهای خارجی؛
    7)  
    توسعه راهها و فرودگاهها؛
    8)  
    ایجاد مؤسسات و مراکز حفظ و نگهداری آثار باستانی و تاریخی؛
    9)  
    توسعه مؤسسات دیگر وابسته به صنعت جهانگردی؛
    10)   
    .به وجود آمدن جاذبه‌های مختلف جهانگردی

 


[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 4:4 عصر ] [ مارال ترکمن ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب