سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون چهارسو
این وبلاگ برای اطلاع رسانی اخبار و فعالیت های کانون چهار سو و ارائه مطالب آموزشی ایجاد شده است

 

جهت یابی با قطب نما
هدف اصلی از این مقاله ، تشخیص موقعیت در هر مکان می باشد و در این رابطه ، قطب نما ابزاری ضروری برای پیدا کردن مسیر به طرف مقصد است. آموزش های زیر به فرا گیری کمک می کند.

 اگر می خواهید آموزش های مربوطه را عملا یاد بگیرید داشتن قطب نما ضروری است. ابتدا از حیاط خانه تان شروع کنید سپس نیاز به مکانی خواهید داشت که نقشه ای داشته باشد. در یک مسافت کوتاه چند صدمتری تمرین کنید سپس حوزه تمرین را گسترش دهید و بدین ترتیب به زودی این توانایی را خواهید یافت که در مناطق نا آشنا بطور مطمئن سفر کنید.
توجه: اگر می خواهید به کودک خود مسیریابی را آموزش دهید این نکته را مد نظر داشته باشید که احساس
ناشی از گم شدن ممکن است برای کودک بسیار استرس زا باشد و موجب شود تا هرگز به گردش در بیرون
شهر علاقه نشان ندهد. درنظر گرفتن این موضوع در طراحی تمرینات در جنگل بسیار مهم است.

چگونه از قطب نما استفاده کنیم؟
الف) استفاده از قطب نما به تنهایی
روش استفاده بسیار آسان است ولی برای آنان که می خواهند در مناطق نا آشنا سفر مطمئنی داشته باشند
کافی نمی باشد. اولین چیزی که باید بیاموزید چهار جهت اصلی است: شمال (N) شرق (E) جنوب. (S) غرب (W)
به شکل زیر توجه کنیدو موقعیت آنها را یاد بگیرید. جهت شمال از همه مهم تر است.
گرچه انواع متعددی از قطب نما در بازار موجود است ولی در اینجا به طرز کار قطب نما با صفحه قاعده ای  (base plate) یا پروترکتور(protrector compass) که متداول تر است اشاره می گردد.

بخش های اصلی یک قطب نما
این قطب نما که در جریان جنگ جهانی دوم اختراع شد ، صفحه مستطیل شکلی دارد که روی آن پیکانی
تحت نام پیکان جهت نمای مسیرdirection of travel-arrow حک شده است.

همچنین عقربه دورنگ مشکی و قرمز متحرکی در روی آن وجود دارد که همان سوزن قطب نماcompass needle است. در پاره ای از قطب نماها، سوزن ممکن است مشکی و سفید باشد ولی در هر حال ، نوک آن یعنی بخش قرمزش همواره رو به قطب شمال مغناطیسی زمین خواهد ایستاد. در روی قطب نما ، محفظه قابل چرخشی به نام محفظه قطب نما  compass housing وجود دارد. در حاشیه محفظه قطب نما ، از 0 تا 360 درجه یا 0 تا 400 درجه بندی شده است در اکثر قطب نما های دنیا تا 360 درجه ولی در برخی انواع اروپایی تا 400درجه .آنها درجات یا آزیموتAzimuth هستند .
همچنین در این قسمت حروفN-S-E-W به ترتیب به نشانه شمال ، جنوب، شرق و غرب وجود دارد. کف محفظه قطب نما یک پیکان و مجموعه ای از خطوط موازی با آن به نام پیکان و خطوط تنظیم جهت     orienting arrow and lines دارد.این نوع قطب نما می تواند بخش های اضافی دیگری به صورت زیر داشته باشد.
ریسمانی برای انداختن قطب نما به مچ دست ، نوار مدرج در امتداد یک یا چند لبه از صفحه قاعده ای جهت اندازه گیری فواصل روی نقشه، یک ذره بین برای خواندن بهتر جزئیات نقشه، و شابلون هایی از دایره و مثلث برای مشخص نمودن مسیرهای حرکت روی نقشه. اگر می خواهید به سمتی بروید که بین دو جهت از چهار جهت اصلی قرار دارد ، نام آن دو را با هم ادغام کنید. مثلا اگر مایلید به سمتی حرکت کنید که درست بین شمال و غرب واقع است ، به راحتی می گویید : ((می خواهم به سمت شمال غرب بروم.((
اجازه دهید همین مورد بالا را به عنوان مثال دنبال کنیم :مایلید به سمت شمال غرب بروید. ابتدا باید بفهمید شمال غرب بر روی محفظه قطب نما کجاست، سپس محفظه قطب نما را بچرخانید تا شمال غرب روی محفظه دقیقا جایی قرار گیرد که ((پیکان جهت نمای مسیر)) با آن تلاقی می کند. قطب نما را در دستتان بگیرید. بایستی آن را کاملا صاف نگه دارید تا سوزن بتواند بچرخد. سپس خود شما به همراه دستتان و کل قطب نما بچرخید، فقط مطمئن شوید که محفظه قطب نما نمی چرخد. آن را همینطور بچرخانید تا سوزن قطب نما با خطوط داخل محفظه قطب نما هم ردیف شود. نباید روی قطب نما خیره شوید ، یکبار که جهتتان را یافتید ، نقطه ای را در دوردست مورد هدف قرار دهید و به آنجا بروید. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که از یک نقشه استفاده می کنید. به منظور اجتناب از حرکت در جهت مخالف ، باید خورشید را دنبال کنید. وسط روز خورشید تقریبا در جنوب است.(در
نیمکره جنوبی در شمال). بنابراین اگر ظاهرا به سمت شمال قرار گرفته اید و خورشید در صورت شما می تابد ، باید قدری تجدید نظر کنید.
چه زمانی به این تکنیک نیاز دارید؟
زمانی که بدون نقشه در جایی قرار گرفته اید که نمی دانید کجا است، ولی اطلاع دارید که در آن دوروبر جاده ای ، کوره راهی ، نهری ، رودخانه ای وجود دارد . اگر با قطب نما در جهت درست حرکت کنید ، گم نخواهید شد.بدین ترتیب می دانید که به کدام جهت باید بروید یا حداقل به طور تقریبی در کدام سو باید حرکت کنید تا به آنجا برسید. لذا تنها کار لازم این است که محفظه قطب نما را بچرخانید ، بدین ترتیب ، جهت حرکت جایی خواهد بود که پیکان جهت نما با محفظه تلاقی می کند. حال مراحل فوق را دنبال کنید. ولی چرا نمی توان به این روش بسنده کرد؟ تکنیک مزبور زیاد دقیق نیست. با کمک این روش، در جهت صحیح حرکت
کرده و دور خود نخواهید چرخید. ولی باید خیلی خوش شانس باشید اگر با این روش بتوانید مکان کوچکی را بیابید..
اگر قصد دارید در منطقه ای ناشناخته گردشی طولانی داشته باشید ، همیشه به نقشه ای خوب که عوارض زمین مثل کوه ، صخره ، دریاچه ، رودخانه و ... را تحت پوشش خود داشته باشد نیاز خواهید داشت به خصوص اگر از جاده خارج می شوید. همین رابطه متقابل نقشه و قطب نما است که یک قطب نما را واقعا ارزشمند می سازد .

 


[ پنج شنبه 92/11/10 ] [ 7:32 عصر ] [ مهدی کیماز ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب